Molen 'de Koornbloem' te Goes

Interieur

Molen de Koornbloem in Goes behoort qua interieur tot een van de meest complete molens in Zeeland. 

De maalinrichting is nog zeer compleet. Van het schonen van granen tot het zeven van meel kan de molen worden ingezet. Hieronder het overzicht van de inrichting die het bezoeken waard is:

Zolders

5

Maalstenen

3 koppels maalstenen:

1 koppel 17der blauwe steen, 1 koppel 17der kunststeen, 1 koppel 16 der blauwe steen

Buil (zeef)

Klopbuil op 1e verdieping voor het vervaardigen van bloem

Elevators

(2 stuks) 1 van parterre naar mengmachine, 1 van eerste verdieping naar maalzolder (bloem)

Graanschoner

Petkus graanreiniger (begane grond) elektrisch aangedreven

Graanpletter

(2) 1 amandelpletter, 1 graanpletter

Maalstoel

2 x elektrische maalstoel (type DDD) + elektrische borstelbuil op derde verdieping

Mengmachine

Mengketel op de 1e verdieping

Maalzolder met toegangsdeur naar trapgat
Spoorwiel met rondsel voor aandrijving elektromotor. Op de voorgrond de luiketting voor het ophalen van de zakken graan

Van gort tot bloem

Op de builzolder zijn nog de contouren zichtbaar van de pelsteen die in de molen aanwezig was. Het pelluik is nog aanwezig en de balk tussen de zolder waar de pelsteen was opgesteld. 

Pellen is het ontdoen van de vlies van de gerstkorrel zodat er gort overblijft.  In tegenstelling tot maalstenen, waartussen graan gemalen wordt, wordt de gerst gepeld met de zijkant van de stenen, die hiervoor op de zijkant geribbeld zijn. 

De gerst wordt tussen de twee pelstenen door tegen de kuip geslingerd en tussen de zijkant van de steen en de kuip, het zogenaamde pelblik gepeld (geraspt). Dit pelblik staat op zo'n 1,1 centimeter van de pelstenen af. De gerst wordt gepeld tot aan gort en gaat in verschillende etappes.

Voor de ingang van de Koornbloem liggen nog 2 pelstenen die niet afkomstig zijn uit de Koornbloem


Ook zonder wind werd er gemalen

Malen op de motor

Naast de molen in een aangebouwde schuur (1912) is een elektromotor opgesteld ( EMF DORTD 30pk).

Voorheen was dit een zuiggasmotor daarna een ruwoliemotor. In de muur van de schuur zijn de contouren van de olietanks nog aanwezig. 

De motor drijft doormiddel van een riemverbinding en rondsel het spoorwiel en zodoende alle machines aan.

De motor is afgesloten van het elektriciteitsnet maar is nog steeds aanwezig alsmede de overbrenging.